24 de maig 2014

pa sense gluten

No és fàcil fer una dieta sense gluten, i tampoc és fàcil fer un pa sense gluten que sigui flonjo i gustós. Jo ho he intentat, i després d'unes quantes proves, aquesta recepta és la que més em satisfà. Està inspirada en la recepta "Pa sense blat" que proposen Linda Collister i Anthony Blake en el llibre Country Bread (Elaboración artesanal del pan. Barcelona: Blume). Linda Collister, l'autora dels textos (ell és el fotògraf), presenta la seva com una recepta base, a partir de la qual cadascú pot fer proves i combinacions fins a trobar-ne una que li agradi. Que és el que he fet jo.

Ingredients

200 g de farina de blat de moro
200 g de farina d'arròs
150 g de farina de fajol (en castellà, trigo sarraceno)
550 ml d'aigua calenta
    9 g de llevat sense gluten (un sobre de llevat panificable Biográ: a dalt hi diu "sin gluten")
  10 g de sal (una mica més de mitja cullerada)
una culleradeta de mel
dues cullerades d'oli verge d'oliva extra
una cullerada de llavors de rosella
dues cullerades de pipes de carabassa
dues cullerades de sèsam
tres cullerades de nous trencades a trossets

un motllo greixat i enfarinat (amb alguna de les farines anteriors); millor un motllo llarg, perquè el pa no sigui tan alt i quedi més ben cuit per dins


Preparació

1. Tamisem la farina en un bol gran i hi afegim la sal i el llevat.

2. Escalfem l'aigua fins que estigui calenta al tacte però sense cremar. Ni més ni menys. Hi afegim la mel i l'oli.

3. Amb una mà anem tirant l'aigua dins del bol i amb l'altra l'anem barrejant amb la farina fins que quedi una massa bastant tova (com que no porta gluten, no és enganxifosa).

4. Hi afegim les llavors, les pipes i les nous i ho barregem bé. No s'ha de pastar més.

5. Aboquem la massa al motllo, el tapem amb un drap humit i la deixem reposar mitja hora.

6. Escalfem el forn per dalt i per baix a 220 ºC amb un plat ple d'aigua dins.

7. Enfornem el motllo i el deixem coure quasi mitja hora, fins que vegem que està daurat. Segurament s'haurà esquerdat per dalt, com el de la foto.


8. Traiem el pa del motllo i el tornem a ficar al forn uns deu minuts més, directament sobre la reixa.

Si el pa s'ha esquerdat per algun costat i ha quedat massa dur, la pròxima vegada hi hem de posar més aigua.

Variants

1. Es poden canviar les proporcions de les tres farines, sempre que el pes total sigui el mateix. També s'hi pot posar qualsevol altra farina sense gluten. A mi em sembla que posar-hi més farina de blat de moro el fa més flonjo.

2. S'hi poden posar altres llavors, per exemple pipes de gira-sol (també fan flonjo el pa), altres menes de fruita seca, olives, tomàquets secs, herbes... Sempre sense gluten, esclar.










Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada